Cerita Kami: Resepi : Kacang Pool

Thursday, May 28, 2015

Resepi : Kacang Pool



Assalamualaikum

Lama tak berkongsi resepi dalam blog ni. Disebabkan hari ini aku cuti, maka rajin lah sikit diri ini untuk memasak. Resepi hari ni adalah kacang pool. Aku tak ada idea pon macam mana rasanya kacang pool ni sebab seumur hidup aku, tak pernah rasa pon.. Selalu tengok gambar orang post dekat FB atau IG je. 

Dua hari lepas, sembang sembang dengan officemate, mak dia suruh orderkan kacang dlm tin untuk buat kacang pool. nak makan bersahur. senang katanya.. So, aku pon tanyalah macam mana nak buat? Officemate aku pon bagi tau lah resepi nye.. Senang rupanyaa.

Tup tup, officemate aku bawak 1 tin kacang yg beli dekat singapore (malaysia, x sure ada tak) bagi dekat aku.  So, aku pon try la buat. Jom tengok cara2nyaa. senang jee




Bahan banahn

1 tin kacang fool (blend dengan airnya sekali dan tambah air setengah cawan) blend kejap je
Daging cincang (aku guna separuh je)
serbuk kari daging 2 sudu
Bawang besar
Garam



CARA CARA MEMASAK

\
tumiskan bawang sehingga layu

masukkan daging. tunggu sampai air kering

masukkan serbuk kari, kacang pool yg di blend


Perasakan dengan garam. Masak sehingga mendidih dan pekat

BAHAN SAMPINGAN/ HIASAN

telur goreng

limau, cili hijau dan bawang yang didadu

.
.
.
.
.
.
 HASILNYA



boleh dimakan dengan apa jenis roti. Disebabkan rumah aku ada roti gardenia, maka apa yang ada sahajalah.. Bakar kan roti, makan dengan kacang pool yang dah siapp tu.. Jangan lupa perah limau uols, makan pulak dengan cili hijau yang rangup tu.. memang ,meletop. Hahaha..

Selamat Mencuba!!

No comments:

Post a Comment